سرخک در کودکان چه علائم و درمانی دارد

سرخک در کودکان

سرخک در کودکان نوعی عفونت تنفسی مسری است. این بیماری منجر به تحریک پوست کل بدن یا علائمی شبیه به آنفولانزا در کودکان می‌شود.

با این حال که با واکسینه کردن کودکان در برابر این بیماری ایمنی ایجاد می‌شود؛ اما، میلیون‌ها مورد از این بیماری در سراسر جهان رخ همچنان وجود دارد.

سرخک در کودکان توسط یک ویروس ایجاد می‌شود، به همین جهت درمان مشخصی برای آن وجود ندارد. ویروس باید روند خود را طی کند تا در نهایت کودک بهبود پیدا کند.

کودکی که به این بیماری مبتلا می‌شود، باید مایعات زیادی مصرف کند، استراحت کافی داشته باشد و در صورتی که به مهد یا مدرسه می‌رود، در خانه بماند تا از عود این بیماری جلوگیری کند.

سرخک در کودکان چه علائمی دارد؟

اولین علائم عفونت سرخک سرفه شدید، آبریزش بینی، تب بالا و قرمزی چشم است. ممکن است قبل از ایجاد حساسیت پوستی لکه‌های کوپلیک داخل دهان وجود داشته باشد.

دانه‌های قرمز ۳ تا ۵ روز پس از شروع علائم و گاهی همراه با تب بالا نیز در کودکان ایجاد می‌شود. حساسیت پوستی ابتدا به صورت لکه‌های قرمز صاف روی پیشانی ایجاد می‌شود، سپس به سایر قسمت‌های صورت، به سمت پایین گردن، بازوها، پاها و… گسترش پیدا خواهد کرد.

تب و لکه‌های قرمز پوستی پس از چند روز به آرامی برطرف می‌شود.

علائم سرخک

آیا سرخک در کودکان بیماری مسری است؟

بله، سرخک بیماری بسیار مسری است. در واقع به این صورت که در افرادی که واکسینه نشده‌اند، از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

افراد چگونه به سرخک مبتلا می‌شوند؟

سرخک زمانی پخش می‌شود که با تنفس یا مایع آلوده به این ویروس تماس مستقیم دارند. در واقع زمانی که فرد در مقابله با قطراتی که هنگام عطسه یا سرفه فرد مبتلا به هوا پاشیده می‌شود، قرار می‌گیرد، مبتلا خواهد شد.

افرادی که در معرض ویروس قرار می‌گیرند، طی ۷ تا ۱۴ روز پس از ابتلا، علائم خود را نشان می‌دهند. کودکانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند، می‌توانند بیماری را تا قبل شروع علائم پوستی و تا چهار روز بعد از آن، منتقل کنند.

زمانی که بیماری همراه با تب، آبریزش بینی و سرفه باشند، بیشتر مسری خواهد شد.

افرادی که در معرض خطر این بیماری قرار دارند

این دسته از افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند:

• نوزادانی که به سن تزریق واکسن نرسیده‌اند.
  • خانم‌هایی که باردار هستند.
  • افرادی که تغذیه کافی نداشته و سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

آیا سرخک در کودکان درمان دارد؟

همانطور که پیش از این برای شما ذکر کردیم، هیچ درمان دارویی خاصی برای این بیماری وجود ندارد، با این حال برای کنترل علائم توصیه‌هایی وجود دارد که این موارد به شرح زیر است:

• به کودک خود مایعات زیادی دهید؛
  • باید کودک بیشتر استراحت کند.
سرخک در کودکان

داروهای مهم برای درمان بیماری سرخک

اگر تب کودک منجر به اذیت او شده است، باید از داروهای غیر آسپرینی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. به هیچ وجه نباید به کودکی که مبتلا به بیماری ویروسی است، آسپرین دهید.

آنتی بیوتیک زمانی تجویز می‌شود که عفونت باکتریایی مانند ذات الریه یا عفونت گوش، مشاهده شود.

احتمال ابتلا به سرخک در کودکانی که سطح کمتری از ویتامین A دارند، بیشتر است. با مصرف ویتامین شدت این بیماری کاهش پیدا می‌کند.

این نکته را فراموش نکنید که باید تحت نظر پزشک فوق تخصص کودکان حتما این داروها را به کودک خود بدهید.

کودکانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند، باید تحت نظر پزشک قرار گیرند؛ چراکه، در برخی از موارد سرخک می‌تواند عوارض دیگری نیز ایجاد کند که این موارد به شرح زیر است:

• عفونت گوش
  • خروسک
  • ذات الریه
  • آنسفالیت

کودکان مبتلا به سرخک باید به مدت ۴ روز پس از ایجاد لکه‌های قرمز در پوست از دیگران دور باشند، به خصوص افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

سرخک تا چه زمانی باقی می‌ماند؟

این بیماری می‌تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد. علائم معمولا ۷ تا ۱۴ روز پس از قرارگیری در معرض ویروس ایجاد می‌شود.

آیا می‌توان از سرخک در کودکان جلوگیری کرد؟

بهترین کاری که برای جلوگیری از این بیماری می‌توانید انجام دهید، این است که کودکتان در برابر این بیماری واکسینه شود.

معمولا واکسن این بیماری در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و مجدد در سن ۴ تا ۶ سالگی در نظر گرفته می‌شود.

واکسن سرخک

چرا واکسن سرخک مهم است؟

برای همه کودکانی که شرایط واکسینه شدن را دارند، بسیار مهم است که به موقع واکسینه شوند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، نمی‌توانند واکسن بزنند. با این حال زمانی که افراد دیگر در برابر این بیماری ایمن باشند، از آنها نیز محافظت می‌شود و از گسترش بیماری جلوگیری خواهد شد.