نقص مادرزادی قلب در نوزادان (CHD)

نقص مادرزادی قلب در نوزادان

نقایص قلبی مادرزادی، از مشکلات شایعی است که در برخی از نوزادان مشاهده می‌شود. این نوع نقص می‌تواند قسمت‌های مختلف قلب و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. به‌طور کلی وجود چنین مشکلی بر نحوه گردش خون به قلب و سایر اندام‌ها تاثیر می‌گذارد.

چنین مشکلی می‌تواند جزئی (سوراخ کوچک در قلب) تا جدی (قسمت‌های از کار افتاده یا عملکرد ضعیف) باشد. در مواقعی که نوزاد در وضعیت حاد و بحرانی قرار دارد، عمل جراحی برای او انجام می‌گیرد.

آشنایی با نشانه و علائم نقص مادرزادی قلبی در نوزادان

علائم و نشانه‌های این بیماری به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. در برخی نوزادان علائم با شدت کمتر و در برخی دیگر با شدت بیشتری مشاهده می‌شود. علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

• ناخن و لب‌هایی به‌رنگ آبی
  • تنفس سریع یا احساس سختی هنگام تنفس
  • احساس خستگی هنگام تغذیه
  • خوا‌ب‌آلودگی

چه عواملی باعث ایجاد چنین مشکلی در کودکان می‌شود؟

پزشکان تابه‌حال نتوانسته‌اند علت دقیق ایجاد چنین عارضه‌ای را در کودکان متوجه شوند، اما برخی از عوامل احتمال ایجاد چنین مشکلی را در نوزادان یا کودکان افزایش می‌دهد.

• مشکل در ژن یا کروموزوم
  • مصرف داروهای خاص، مواد مخدر یا الکل
  • وجود عفونت ویروسی در سه ماهه اول بارداری
  • وجود برخی از بیماری‌ها، مانند افزایش قند خون یا دیابت در بارداری (ممکن است در رشد کودک تاثیر گذار باشد)

انواع نقص قلبی مادرزادی

همانطور که گفته شد این عارضه می‌تواند به‌صورت جزئی یا حاد در افراد ایجاد شود که شامل موارد زیر است:

نقص دریچه قلب

در این مورد ممکن است دریچه خیلی باریک یا به‌طور کلی بسته باشد، در نهایت اینگونه مشکلات سبب می‌شود که خون به سمت عقب نشت کند.

مشکلات ایجاد شده در دیواره قلب

در این مواقع مشکل در بین دهلیز و بطن وجود دارد.

مشکل در عضله قلب

باعث نارسایی می‌شود و قلب به‌خوبی پمپاژ نخواهد کرد.

مشکل در اتصال رگ‌های خونی

در این مورد ممکن است خونی که نیاز باشد به ریه برود به دیگر قسمت‌های بدن وارد شود. چنین مسئله‌ای باعث جلوگیری از تامین اکسیژن خون می‌شود و در نهایت منجر به نارسایی اندام در کودک خواهد شد.

این بیماری توسط پزشک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برخی از مشکلاتی که در نقص مادرزادی قلبی وجود دارد، در همان دوره بارداری با استفاده از سونوگرافی نوع اکوکاردیوگرام، این نقص در جنین تشخیص داده می‌شود، اما فقط برخی از مشکلات قلبی را نشان می‌دهد، بعضی از بیماری‌ها تا بعد از تولد یا حتی در سنین بالاتر قابل تشخیص نیستند.

اگر هنگام مراقبت‌ در بارداری پزشکان مشکوک به مشکلات قلبی شوند، باید آزمایشات دقیق‌تری برای تشخیص انجام گیرد.

چه درمانی برای کودکانی که با مشکلات قلبی به‌دنیا می‌آیند، انجام می‌شود؟

درمان این بیماری در هر فردی متفاوت است، بسته به‌شدت این مشکل تصمیم‌گیری می‌شود چه نوع درمانی برای آن در نظر گرفته شود. برخی از مشکلات به‌قدری خفیف هستند که نیازی به درمان نیست و نوزاد خود‌به‌خود پس از گذشت زمان بهبود می‌یابد:

مصرف دارو

داروهای مختلفی وجود دارد که می‌توان تنها با مصرف آنها مشکل ایجاد شده را برطرف کرد. برخی از آنها جهت جلوگیری از ایجاد خون لختگی و تنظیم ضربان قلب تجویز می‌شود.

دستگاه‌های قلبی

می‌توان برخی از عارضه‌های قلبی که به‌دنبال نقص‌های مادرزادی در افراد ایجاد می‌شود را با استفاده از ابزارهای مخصوص که کار گذاشته می‌شود، جلوگیری کرد. به‌عنوان مثال استفاده از اینگونه ابزارها در تنظیم ضربان قلب بسیار کمک کننده است.

استفاده از کاتتر

در این روش از سوند برای وارد کردن به حفره‌های قلب استفاده می‌شود. در این مورد بدون جراحی قلب باز می‌توانند درمان‌های مورد نیاز را انجام دهند. یک لوله نازک را از رگ پا وارد و به‌سمت قلب هدایت می‌کنند. از این طریق پزشک می‌تواند نقص ایجاد شده را کاملا برطرف کند.

عمل جراحی قلب باز

در این روش اگر مراحل ابتدایی درمان موثر نباشد، پزشک تصمیم به عمل جراحی خواهد گرفت. در عمل جراحی مواردی مانند ترمیم حفره قلب، ترمیم دریچه‌های قلب و.. را انجام می‌دهد.

پیوند قلب

در مواقعی که هیچ درمانی نتوان برای کودک انجام داد، روند درمان بسیار پیچیده می‌شود و ممکن است نیاز به پیوند قلب برای آن باشد. در مرحله نهایی قلبی سالم و بدون مشکل جایگزین قلب کودک خواهد شد.

چگونه می‌توان از نقص قلبی مادرزادی در کودکان جلوگیری کرد؟

همانطور که گفته شد علت دقیق ایجاد چنین بیماری در کودکان مشخص نیست، به همین جهت پیشگیری کمی دشوار است، اما با رعایت برخی از موارد می‌توانید تا حد زیادی چنین نقایصی را در فرزند خود کاهش دهید. در ادامه کلیه موارد را ذکر خواهیم کرد:

واکسن‌های موردنیاز را بزنید.

بیماری‌های خود را کنترل کنید، به‌طور مثال اگر دچار دیابت هستید باید همیشه قند خون خود را چک کنید تا با مشکلی در این رابطه مواجه نشوید، یا اگر دچار صرع هستید باید از پزشک خود بخواهید تا داروهای موردنیاز را به شما تجویز کند.

از مصرف هرگونه خوراکی‌های مضر خودداری کنید، بدون مشورت با پزشک از هیچ دارویی چه شیمیایی و چه گیاهی مصرف نکنید. همچنین از سیگار کشیدن و مصرف الکل پرهیز کنید.

مولتی ویتامین همراه با آهن مصرف کنید، مصرف روزانه ۴۰۰ گرم اسیدفولیک باعث کاهش نقص در مغز و نخاع می‌شود، همچنین به کاهش نقایص قلبی نیز کمک خواهد کرد.

کلام آخر

بیماری‌های مادرزادی بسیاری وجود دارد که یکی از شایع‌ترین آنها، مشکلات قلبی است. با وجود اینکه علت دقیق ایجاد چنین مشکلاتی مشخص نیست، اما با مراقبت‌هایی که طی بارداری انجام می‌شود، می‌توان تا حد زیادی از ایجاد اینگونه مشکلات جلوگیری کرد. در نهایت خانم‌های باردار باید به تغذیه و موارد مهمی که برای آنها منع شده دقت بسیار بالایی داشته باشند.