۸ علل شایع دل درد در کودکان

دل درد در کودکان

درد معده یا دل درد در کودکان از مشکلات شایع است. دل درد ممکن است یک مشکل جدی مانند آپاندیسیت یا یک مشکل خوش خیم مانند یبوست باشد.

گاهی تشخیص خوش خیم یا بد خیم بودن دل درد کودکان می‌تواند برای والدین امری دشوار باشد. به همین جهت موارد احتمالی که منجر به دل درد در کودکان می‌شود را در ادامه برای شما آورده‌ایم.

گاز در شکم

درد ناشی از گاز در شکم در هر سنی شایع است. گاز در واقع یک فرایند عادی در هضم است؛ اما، اگر به خوبی در روده حرکت نکند، می‌تواند منجر به درد شود. رژیم غذایی عامل چنین دل دردی است.

نوشیدنی‌های گازدار (مانند نوشابه)، قند ناشی از شکلات، لوبیا، غذاهای تند، محصولات لبنی و نوشیدن و خوردن سریع می‌تواند منجر به افزایش گاز در معده شود.

دلایل احتمالی دل درد

یبوست

یبوست در کودکان از دیگر موارد شایع در ایجاد دل درد است. اگر در نزدیکی ناف یا در سمت چپ پایین شکم احساس درد وجود دارد، ممکن است دل درد ناشی از یبوست باشد.

اینگونه دردها معمولا کولیکی است (به صورت رفت و برگشتی). در این مواقع باید توجه داشته باشید که کودک آخرین بار چه زمانی دفع مدفوع داشته‌ است.

پرخوری

پرخوری می‌تواند منجر به درد معده و اذیت شدن کودک شود. خوردن بیش از اندازه هر چیزی از میوه گرفته تا غذاهایی مانند پیتزا می‌تواند منجر به دل درد شود.

حتما به این نکته دقت داشته باشید که غذا یا میوه زیاد و به‌طور کلی هر چیز زیادی را به کودک خود ندهید.

عدم تحمل لاکتوز

بسیاری از افراد دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند؛ اما، تا زمانی که مواد غذایی حاوی لاکتوز را نخورند و دچار دل درد نشوند، متوجه این مسئله نخواهند شد.

لاکتوز نوعی قند است که در شیر و فراورده‌های لبنی مانند پنیر و بستنی وجود دارد. بدن در حالت طبیعی آنزیمی به نام لاکتاز برای هضم لاکتوز تولید می‌کند.

اما برخی از افراد فاقد این آنزیم در بدن هستند. هنگام مصرف محصولاتی مانند شیر دچار گرفتگی در شکم، گاز، اسهال و یبوست می‌شوند.

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی در کودکان زمانی رخ می‌دهد که غذایی را به درستی نپخته باشید یا غذا فاسد باشد و کودک از آن مصرف کند. چنین حالتی می‌تواند منجر به دل درد و همچنین اسهال و استفراغ شود.

علائم دل درد در کودکان

ویروس معده

کودکان در اغلب مواقع در مکان‌هایی مانند مدرسه یا مهد کودک دچار ویروس معده می‌شوند. ویروس معده مانند ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی است.

این مورد یک عفونت ویروسی است که برخلاف تصور به جای دستگاه تنفسی و سینوس‌ها، معده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درد معده معمولا از اولین علائم این بیماری است و معمولا در عرض ۲۴ ساعت علائم دیگری مانند استفراغ و اسهال ایجاد می‌شود.

آپاندیسیت یکی از دلایل اصلی دل درد در کودکان

این بیماری یکی از دلایل دل درد است که باید فورا فرزند خود را به بیمارستان برسانید. آپاندیسیت در کودکان، التهاب آپاندیس است. آپاندیس اندامی کوچک و ادامه روده بزرگ است.

اگر فرزند شما درد شدید و مدام در سمت راست پایین شکم خود دارد و حتی هر حرکت جزئی باعث ایجاد درد می‌شود، باید به این بیماری شک کنید و فورا او را به بیمارستان برای بررسی بیشتر برسانید.

استرس

یکی دیگر از علل شایع دل درد، استرس است. هر زمانی که کودکان یا بزرگسالان نگران هستند یا دچار استرس می‌شوند ممکن است به درد شکمی دچار شوند.

اگر هیچ علائم دیگری همراه با دل درد وجود نداشته باشد و به تازگی دچار استرس و نگرانی شده است، دل درد می‌تواند ناشی از استرس باشد.

بهترین راهکار درمانی این است که از دلیل نگرانی آنها مطلع شوید و آنها را آرام کنید.

گاهی تشخیص علت دل درد کودک‌تان برای شما دشوار است. به همین جهت پیشنهاد می‌شود که به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز به درمان، اقدامات هر چه سریع‌تر انجام گیرد.

به علائمی که باید توجه داشته باشید

کودکان در سنین مختلف دچار علائم متفاوتی می‌شوند. نوزادان و کودکان نوپا تنها با گریه، ناراحتی خود را نشان می‌دهد، زمانی که صورت و بدن خود را جمع می‌کند، می‌تواند نشانه درد باشد.

کودکان خردسال نیز خود را خم کرده و گریه می‌کنند؛ اما، قادر هستند که علت مشکل را به شما بگویند. اگر فرزند شما صحبت می‌کند، از او سوال کنید که از چه زمانی و در چه قسمتی درد داشته است.

دل درد ناشی از گاز یا ویروس معده اغلب طی ۲۴ ساعت برطرف می‌شود. دردی که بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد، قطعا نیاز به بررسی پزشک جراح اطفال خواهد داشت.

همچنین باید به علائمی مانند استفراغ و اسهال نیز توجه داشته باشید. اگر این علائم نیز بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشت، ممکن است مشکلی جدی وجود داشته باشد و باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

آپاندیسیت

نکات درمانی در منزل

اگر دل درد کودک شما شدید نبود و علائم دیگری نداشت، می‌توانید این عارضه را در خانه درمان کنید. کودک باید دراز بکشد و یک کمپرس گرم روی شکم او بگذارید.

همچنین می‌توانید شکم او را ماساژ دهید و مقدار کمی به او آب بدهید. این نکات می‌تواند به از بین رفتن سوء هاضمه یا رفع گاز در معده که منجر به درد می‌شود، کمک کند.

همچنین می‌توانید داروهای بدون نسخه را برای تسکین درد به او بدهید؛ اما، باید با پزشک مشورت داشته باشید.

اگر کودک شما به طوری است که گاهی دل درد دارد، به نوع غذایی که به او می‌دهید توجه داشته باشید. گاهی ممکن است نوع خاصی از غذاها منجر به دل درد در افراد شود و حساسیت غذایی ایجاد کند.