مشکلات پوستی در کودکان

مشکلات پوستی در کودکان از نظر شدت و علائم متفاوت است. این عارضه می‌تواند به صورت دائمی یا موقت ایجاد شود و گاهی بدون درد یا در برخی موارد دردناک است.

دسته‌ای از مشکلات پوستی به دلیل بیماری یا شرایط محیطی ایجاد می‌شود و برخی دیگر ممکن است به صورت ژنتیکی باشد. گاهی برخی از مشکلات پوستی جزئی و برخی دیگر تهدیدکننده زندگی‌اند.

در اغلب مواقع مشکلات پوستی مشکل مهمی نیست و با مراجعه به پزشک قابل درمان خواهد بود. معمولا عواملی مانند بیماری، آلرژی یا حساسیت پوستی در کودکان، گرما، سرما و… منجر به تغییر و مشکلات پوستی در کودکان می‌شود.

عفونت قارچی

معمولا عفونت قارچی منجر به خارش پوستی نمی‌شود. این بیماری به دلیل قارچی است که در پوست مرده، مو و ناخن قرار می‌گیرد.

معمولا چنین مشکلی به صورت قرمزی، پوسته پوسته یا برجستگی روی پوست ایجاد می‌شود، در نهایت حلقه قرمز و خارش‌دار ایجاد خواهد شد.

عفونت قارچی ممکن است از تماس پوست به پوست یا حیوان منتقل شود. کودکان همچنین با استفاده مشترک حوله یا وسایل ورزشی دچار چنین بیماری می‌شوند. معمولا این بیماری با کرِم‌های ضد قارچ درمان می‌شود.

کهیر در کودکان

بیماری پنجم

این بیماری مسری و معمولا خفیف، طی چند هفته از بین می‌رود. بیماری پنجم با علائم شبیه به بیماری آنفولانزا شروع می‌شود. این بیماری علائمی مانند صورت سیلی خورده و دانه‌هایی قرمز روی بدن ایجاد می‌کند.

بیماری پنجم با سرفه و عطسه یک هفته قبل از ظاهر شدن علائم منتقل می‌شود. با استراحت کردن، مصرف مایعات و مسکن قابل درمان است. این نکته را به یاد داشته باشید که نباید به کودکان آسپرین بدهید.

آبله مرغان

این مشکل پوستی امروزه به دلیل وجود واکسن، زیاد مشاهده نمی‌شود. آبله مرغان بسیار مسری‌ست و به راحتی قابل انتقال است. زخم‌های خارش‌دار، نقاط قرمز یا تاول در سراسر بدن ایجاد می‌کند.

این علائم در پوست مراحلی را طی می‌کنند، به این صورت که ابتدا به صورت تاول ایجاد می‌شود، می‌ترکد، خشک می‌شود و در نهایت پوسته پوسته خواهد شد.

زرد زخم

زرد زخم ناشی از باکتری ایجاد می‌شود و می‌تواند علائمی از جمله زخم و تاول ایجاد کند. چنین زخمی ممکن است باز شود، جریان پیدا کند و پوسته زرد قهوه‌ای ایجاد کند.

زخم‌ها ممکن است در سراسر بدن ظاهر شوند؛ اما، بیشتر در اطراف دهان و بینی ایجاد می‌شوند. این بیماری پوستی ممکن است از طریق تماس پوستی یا به اشتراک گذاشتن وسیله‌هایی از جمله حوله و اسباب بازی منتقل می‌شود.

خاراندن باعث می‌شود که به سایر قسمت‌های بدن انتقال پیدا کند. با استفاده از پماد آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک‌های خوراکی قابل درمان است.

زگیل

یک ویروس می‌تواند منجر به عارضه پوستی بد بو؛ اما، بدون درد ‌شود. زگیل به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

همچنین این مشکل از طریق لمس وسیله که توسط فرد آلوده لمس شده است به راحتی قابل انتقال است.

در اغلب مواقع زگیل در انگشتان و دست وجود دارد. برای جلوگیری از گسترش این مشکل پوستی نباید به آنها دست زده شود. زگیل‌ها را باید با استفاده از بانداژ بپوشانید.

مشکلات پوستی دردناک در کودکان

عرق سوز شدن

مشکلات پوستی ناشی از گرما به صورت جوش‌های کوچک قرمز یا صورتی در پوست کودکان ایجاد می‌شود. معمولا این عارضه پوستی در کودکان در قسمت‌هایی از جمله سر، گردن و شانه‌ها ایجاد می‌شود.

زمانی چنین مشکلی ایجاد می‌شود که والدین لباس بیش از حد نیاز تن نوزادان خود می‌کنند. اما، با این حال ممکن است چنین مشکلی برای هر کودکی در هوای گرم ایجاد شود.

درماتیت تماسی

پوست برخی از کودکان پس از لمس برخی از غذاها، صابون‌ها یا برخی از گیاهان واکنش نشان می‌دهد. جوش‌های ایجاد شده روی پوست پس از ۴۸ ساعت نمایان می‌شوند.

در برخی از مواقع نادر ممکن است منجر به قرمزی خفیف یا برجستگی‌های کوچک قرمز شود. این علائم پوستی معمولا در عرض یک یا دو هفته از بین می‌روند؛ اما، می‌توان با کرم ضدالتهابی مانند هیدروکورتیزون درمان کرد.

ویروس کوکساکی

این بیماری پوستی در بین کودکان بسیار شایع است. ابتدا با تب شروع شده و به دنبال آن زخم‌های دردناک در دهان ایجاد می‌شود. گاهی این علائم پوستی روی دست‌ها، پاها و گاهی باسن ایجاد می‌شود.

این بیماری از طریق سرفه، عطسه و پوشک منتقل می‌شود. به همین جهت توصیه می‌شود، مرتب دست‌ها شسته شود. معمولا این بیماری جدی نیست و معمولا پس یک هفته خود به خود از بین می‌رود.

اگزما

کودکان مستعد ابتلا به اگزما ممکن است بیماری‌های دیگری مانند آلرژی یا آسم در کودکان نیز داشته باشند. علت دقیق ایجاد این بیماری پوستی مشخص نیست.

اما معمولا کودکانی دچار چنین مشکلی می‌شوند که دچار سیستم ایمنی حساسی باشند. درماتیت آتوپیک شایع‌ترین نوع از اگزما است.

کهیر

این عارضه پوستی در کودکان در اغلب مواقع باعث ایجاد خارش یا سوزش می‌شود. داروهایی مانند آسپرین و پنی سیلین می‌تواند منجر به کهیر شود. مواد غذایی از جمله تخم مرغ، آجیل و ادویه‌ها از دیگر مواردی است که منجر به حساسیت می‌شود.

گرما، سرماخوردگی و گلو درد از دیگر موارد موثر در ایجاد کهیر در کودکان است. علائم پوستی می‌تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود. در برخی از مواقع آنتی هیستامین می‌تواند موثر واقع شود.

اگزما در کودکان

تب اسکارلت

این بیماری گلو درد و مشکلات پوستی را به همراه دارد. بیماری مخملک یا تب اسکارلت علائمی مانند:

• گلو درد
  • درد شکم
  • تورم غدد گردن

را ایجاد می‌کند. پس از ۱ الی ۲ روز علائمی مانند قرمزی پوست و حالت سنباده یا زبری ایجاد می‌شود.

پس از ۷ الی ۱۴ روز چنین بیماری‌های پوستی از بین می‌رود. این بیماری بسیار مسری است، به همین جهت باید به طور مکرر دستان خود را بشویید.

روزئولا (بیماری ششم)

یک بیماری خفیف است که بیشتر در بچه‌های بین ۶ ماه تا دو سال ایجاد می‌شود. احتمال ایجاد این بیماری تا بعد از ۴ سالگی بسیار نادر است.

ابتدا با سرماخوردگی شروع می‌شود و پس از چند روز با تب بالا ادامه پیدا خواهد کرد. سپس تب به صورت ناگهانی قطع می‌شود.

به دنبال این بیماری ممکن است مشکلات پوستی به صورت برجستگی‌های کوچک صورتی، صاف یا کمی برجسته ایجاد شود. ابتدا روی قفسه سینه، کمر، سپس دست و پاها ظاهر می‌شود.