دیابت در کودکان

دیابت به‌عنوان شایع‌ترین بیماری در کودکان شناخته می‌شود و متاسفانه این بیماری در حال افزایش است. اگر این بیماری به‌موقع در کودکان یا نوجوانان تشخیص داده شود، می‌تواند در سلامتی و بهبود بیمار تاثیرگذار باشد.

دیابت نوع ۱ در کودکان و نوجوانان بسیار شایع‌تر از نوع ۲ آن است، در هر صورت افزایش این هر دو نوع آن را در کودکان شاهد هستیم. از آنجایی که تشخیص و درمان دیابت در کودکان بسیار حائز اهمیت است، در ادامه اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

کدام نوع از دیابت جوانان و کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

هر نوع از این بیماری شرایط مختلفی را برای انسان‌ها ایجاد می‌کند؛ اما به‌طور کلی هر دو نوع در انسولین بدن بسیار تاثیرگذار هستند. همانطور که گفته شد دیابت نوع ۱ در کودکان و نوجوانان بیشتر مشاهده می‌شود؛ اما، با این حال هر دو مورد نیز وجود دارد. در ادامه در خصوص هر کدام برای شما توضیح خواهیم داد:

دیابت نوع ۱

نوع ۱ در کودکان هنگامی رخ می‎دهد که پانکراس قادر به تولید انسولین نیست. بدون انسولین قند نمی‌تواند از خون به سلول‌ها منتقل شود و منجر به افزایش قند خون می‌شود.

کلیه افراد در هر سنی، از اوایل کودکی تا بزرگسالی ممکن است به دیابت نوع ۱ مبتلا شوند؛ اما، میانگین سن در تشخیص این نوع ۱۳ سالگی است. تخمین زده شده، که ۸۵ درصد از افرادی که دچار دیابت نوع ۱ می‌شوند، زیر ۲۰ سال هستند.

درمانی که برای این نوع دیابت در نظر گرفته شده استفاده از انسولین، کنترل مداوم قند خون، رژیم غذایی صحیح و ورزش کردن جهت کنترل قند خون است.

دیابت نوع ۲

این نوع دیابت در کودکان خردسال کمتر ایجاد می‌شود؛ اما امکان ایجاد بیماری در کودکان نیز وجود دارد. احتمال ابتلا به نوع ۲ با افزایش سن بیشتر می‌شود، با این حال کودکان نیز می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند.

نکته‌ای که باید والدین توجه داشته باشند این است که با افزایش چاقی در کودکان این نوع بیماری نیز در حال افزایش است. در واقع زمانی که انسولین به طرز صحیحی عمل نکند، گلوکز می‌تواند در جریان خون جمع شود.

طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده که عوامل ژنتیکی علت ابتلای کودکان به دیابت نوع ۲ است، در واقع اقوام نزدیک کودک نیز به این بیماری مبتلا هستند.

گاهی اوقات ممکن است بسته به شرایط بیمار، جهت درمان و کنترل قند خون نیاز به مصرف دارو باشد؛ اما به‌طور کلی راهکارهایی که برای کنترل این بیماری در نظر گرفته شده شامل موارد زیر است:

• تغییر رژیم غذایی
  • انجام تمرینات ورزشی
  • حفظ وزن مناسب

علائم دیابت در کودکان

علائم در همه سنین مشابه است. همچنین ممکن است بیشتر علائم هر دو نوع با یکدیگر مشابه باشند؛ اما مطمئنا تفاوت‌هایی نیز وجود خواهد داشت. علائم دیابت نوع ۱ در کودکان طی چند هفته به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند، در نوع ۲ سرعت کمتری در بروز علائم وجود دارد. در واقع امکان دارد پس از ماه‌ها و سال‌ها دیابت نوع ۲ در کودکان تشخیص داده شود.

علائم دیابت نوع ۱

علائم این نوع دیابت در کودکان و نوجوانان شامل موارد زیر است:

احساس تشنگی

• گرسنگی
  • تاری دید
  • زود رنج بودن
  • بوی دهان میوه‌ای

کاهش وزن، از علائم رایج قبل از تشخیص در کودکان است. ممکن است برخی از افراد هنگام تشخیص دیابت نوع ۱ متوجه بیماری کتواسید دیابتی (DKA) شوند.

این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که بدن به‌دلیل کمبود انسولین، مجبور به چربی سوزی می‌شود تا انرژی مورد نیاز را تامین کند. این بیماری بسیار جدی است و حتما نیاز به درمان دارد. با تشخیص زودهنگام دیابت نوع ۱ می‌توان از این بیماری جدی جلوگیری کرد.

به این علائم و نشانه‌های کودک خود توجه داشته باشید:

نیاز بیش از اندازه به سرویس بهداشتی

هنگامی که کودک شما مرتبا به سرویس بهداشتی می‌رود یا اینکه کودک خردسال شما هر سری پوشکی پر از ادرار دارد، در واقع مدت کوتاهی پس از تعویض پوشک کودک خود متوجه خیس شدن مجدد پوشک می‌شوید.

تشنگی

ممکن است فرزند شما بیش از حد معمول مایعات مصرف کند، با این حال قادر به رفع تشنگی خود نیست.

احساس خستگی

فرزند شما بیش از حد معمول احساس خستگی می‌کند.

کاهش وزن

فرزند شما ممکن است لاغرتر شود. اگر هر یک از علائمی که برای شما ذکر کردیم در کودک خود مشاهده کردید، بهتر است جهت درمان و بررسی فوری به جراح اطفال مراجعه کنید.

علائم دیابت نوع ۲

علائم مهم این بیماری شامل موارد زیر است:

• تکرر ادرار به‌ویژه هنگام شب
  • تشنگی بیشتر
  • خارش در نواحی دستگاه تناسلی و در خانم‌ها ایجاد عفونت قارچی
  • بهبودی آهسته بریدگی و زخم‌های ایجاد شده در بدن

از دیگر علائم مقاوم به انسولین ایجاد لکه‌های تیره و مخملی پوست است، که اصطلاحا آکانتوز نیگریکانس گفته می‌شود.

از دیگر علائم غیر مستقیم تخمدان پلی کیستیک است که اغلب با مقاومت به انسولین همراه خواهد بود.

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، باید فورا به پزشک مراجعه کنید تا کودک شما هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرد.

پیشگیری از دیابت در کودکان

متاسفانه نمی‌توان با راهکار خاصی از دیابت نوع ۱ جلوگیری کرد؛ اما نوع ۲ تا حدی قابل پیشگیری است که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد:

وزن متعادل

اضافه وزن خطر ابتلا به نوع ۲ را افزایش می‌دهد؛ چراکه، احتمال مقاومت به انسولین افزایش خواهد یافت.

فعال ماندن

فعال بودن کودک از نظر جسمی مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد و منجر به کنترل فشار خون می‌شود.

محدود کردن غذا و نوشیدنی‌های شیرین

مصرف مقادیر از مواد غذایی شیرین یا حاوی قند زیاد، می‌تواند منجر به افزایش وزن و اختلال در عملکرد انسولین شود. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و حاوی مواد مغذی که سرشار از ویتامین، فیبر و پروتئین‌های بدون چربی است، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.