اطلاعاتی در رابطه با فتق و هیدروسل در کودکان

هیدروسل

فتق و هیدروسل از بیماری‌های احتمالی در کودکان است. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در خصوص این بیماری خواهیم داد. کودکان ممکن است از همان بدو تولد یا مدتی پس از تولد دچار مشکلات مادرزادی باشند. والدین باید به هرگونه علائم غیر طبیعی کودک خود توجه داشته باشند و با پزشک در میان بگذارند.

نکاتی را که باید والدین در نظر داشته باشند

• فتق و هیدروسل در نوزادان و کودکان بسیار شایع است.
  • فتق زمانی رخ می‌دهد که اندام یا قسمتی از بافت بدن از طریق یک قسمت ضعیف یا از دیواره عضله به قسمت دیگری از بدن که متعلق به آن نیست، وارد می‌شود.
  • فتق و هیدروسل می‌تواند بدون درد یا به صورت درد خفیف باشد یا عوارض شدید ایجاد کند.
  • معمولا مواردی که به‌ صورت خود به خود درمان نمی‌شود، در نهایت باید با تصمیم فوق تخصص، جراحی انجام گیرد.

منظور از فتق و هیدروسل چیست؟

فتق مغبنی یا فتق کشاله ران به این معنی است که کشاله ران کانالی دارد که باز می‌ماند، از داخل کانال، روده‌ها بیرون زده و به داخل کیسه بیضه می‌رود یا در همان قسمت یا کشاله ران تورم ایجاد می‌شود.

در هیدروسل کانال باریک است و به جای روده، آب شکم در بیضه قرار می‌گیرد که در این مواقع بیضه باد می‌کند.

گاهی هیدروسل غیر مرتبط نیز وجود دارد، به این صورت که در اطراف یا داخل بیضه آب جمع شده است و ارتباطی با شکم ندارد.

آمارها مبنی بر آن است که ۲ درصد کودکان با فتق متولد می‌شوند. هر چه سن کودکان بیشتر شود، احتمال ایجاد این بیماری بیشتر است.

فتق

علائم فتق و هیدروسل

زمانی که کودک دچار هیدروسل باشد، یک توده یا برآمدگی در کشاله ران یا بیضه مشاهده می‌شود. این عارضه زمانی که کودک در حال راه رفتن است، بزرگتر می‌شود.

همچنین زمانی که در حال خواب یا آرام است، برآمدگی ناشی از هیدروسل کاهش پیدا می‌کند. به‌طور کلی هیدروسل یا فتق دردناک نیست، با این حال ممکن است برخی از نوزادان دچار درد شوند.

زمانی که کودک بیش از حد گریه می‌کند یا پاهای خود را تا شکم می‌کشد به این معنی است که کودک درد دارد.

معمولا هیدروسل مشکل جدی برای کودک ایجاد نمی‌کند؛ اما ممکن است تبدیل به فتق شود. معمولا این بیماری خود به خود درمان می‌شود که طی این مدت کودک تحت نظر پزشک خواهد بود.

در صورت عدم درمان در نهایت عمل جراحی انجام خواهد گرفت. در فتق کودک نیاز به درمان فوری دارد تا در معرض خطر جدی مانند گیر کردن روده قرار نگیرد.

اگر کودک شما دچار علائمی مانند استفراغ، حساسیت شدید، سیاه شدن کشاله ران یا بیضه، تب و اسهال شد، نیاز به جراحی اورژانسی دارد.

فتق و هیدروسل در کودکان

فتق و هیدروسل چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک جهت تشخیص ابتدا معاینات فیزیکی را برای کودک انجام می‌دهد. به این صورت که اگر دچار فتق شده باشد، زمانی که فشار داده می‌شود، به شکم باز می‌گردد.

روش دیگر تشخیصی سونوگرافی است. در این روش، در صورت وجود بیماری مشاهده می‌شود که قسمتی از کانال کشاله ران باز بوده و روده‌ها بیرون زده می‌شود. در نهایت با این روش، تشخیص قطعی خواهد شد.

راهکار درمانی

تنها راه درمان این بیماری در کودکان عمل جراحی است. با عمل جراحی دهانه‌ای که باز شده، بسته می‌شود. به‌طور کلی از طریق آن روده‌ها به داخل برده می‌شود. این عمل جراحی تنها طی ۱۰ دقیقه الی یک ربع انجام می‌شود.

در صورت عدم درمان ممکن است روده‌ها مکررا به قسمت داخلی و خارجی وارد شوند و در نهایت یک مرتبه تحت فشار رینگ کانال قرار بگیرد و به داخل شکم وارد نشود.

این فشار منجر به آن می‌شود که عروق آن قسمت از روده تحت فشار باشد. در این مواقع خونرسانی روده مختل می‌شود به همین ترتیب امکان سیاه شدن روده نیز وجود دارد.

در نهایت اگر کودک با چنین مشکلاتی مواجه شود، باید به فوق تخصص اطفال برای بررسی و درمان مراجعه کنند.

در صورت ایجاد فتق باید اقدامات درمانی فورا انجام گیرد. در هیدروسل امکان بهبودی خود به خودی بیمار وجود دارد و بیمار تنها مدتی تحت نظر قرار می‌گیرد، در صورت عدم درمان عمل جراحی برای بیمار انجام خواهد گرفت.

در ۳۰ درصد از مواقع ممکن است برخی از کودکان پس از جراحی و درمان، در طرف دیگر بدن خود دچار فتق شوند یا از همان ابتدا در دو طرف بدن خود دچار این بیماری باشند.

تشخیص فتق و هیدروسل