سینوزیت در کودکان چیست و چه علائمی دارد

سینوزیت

سینوزیت در کودکان، ایجاد عفونت در سینوس‌هاست. این عفونت در اغلب مواقع پس از سرماخوردگی یا همراه با آلرژی رخ می‌دهد.

زمانی که گرفتگی بینی کودک شما برطرف نمی‌شود و از بین نمی‌رود ممکن است به دلیل عفونت سینوس یا التهاب سینوس ایجاد شده باشد.

در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص این بیماری در کودکان و علائم ناشی از آن برای شما ذکر خواهیم کرد.

چند نوع سینوزیت در کودکان وجود دارد؟

۳ نوع سینوزیت وجود دارد که در ادامه همه موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

کوتاه مدت (حاد)

علائم ناشی از این سینوزیت کمتر از ۱۲ هفته به‌طول می‌انجامد و با راهکارهای درمانی صحیح بهبود پیدا می‌کند.

طولانی مدت (مزمن)

علائم این عفونت بیش از ۱۲ هفته ادامه دارد.

سینوزیت مکرر

سینوزیت مکرر به این معنی است که عفونت بارها و بارها باز می‌گردد. در واقع یعنی سه بار یا بیشتر سینوزیت حاد در طول سال در کودک ایجاد می‌شود.

سینوزیت در کودکان

سینوس‌ها فضاهای پر از هوا (به صورت حفره) در نزدیک بینی هستند. این قسمت با غشای مخاطی پر شده است. ۴ سینوس مختلف وجود دارد که این موارد به شرح زیر است:

سینوس اتموئید

در اطراف پل بینی و از بدو تولد وجود دارد و به رشد خود ادامه خواهد داد.

سینوس فک بالا

این قسمت در اطراف گونه‌ها قرار دارد، این نوع نیز از بدو تولد در کودکان وجود دارد و به رشد خود ادامه می‌دهد.

سینوس پیشانی

این قسمت از سینوس در ناحیه پیشانی قرار گرفته است. سینوس پیشانی تا ۷ سالگی کودک ایجاد نمی‌شود.

سینوس اسفنوئید

این سینوس نیز در عمق پیشانی قرار گرفته است و تا سن نوجوانی ایجاد نمی‌شود.

علت ایجاد سینوس در کودکان چیست؟

زمانی که سینوس‌ها با ترشح بسته می‌شوند، ممکن است در این مواقع باکتری‌ها شروع به رشد کنند. این شرایط منجر به عفونت سینوسی یا سینوزیت می‌شود.

سینوزیت در کودکان چه علائمی دارد؟

از شایع‌ترین علائم سینوزیت در کودکان می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

• گرفتگی بینی
  • خارج شدن ترشحات زرد یا سبز از بینی
  • تخلیه ترشحات از پشت گلو
  • سرفه کردن
  • احساس درد روی سینوس‌ها
  • از دست دادن بویایی

علائم ناشی از سینوزیت می‌تواند مانند سایر بیماری‌ها باشد. به همین جهت توصیه می‌شود در صورت وجود چنین علائمی، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم برای تشخیص صورت بگیرد.

سینوس ها

چه کودکانی در معرض خطر سینوزیت قرار دارند؟

گاهی اوقات ممکن است عفونت سینوسی پس از عفونت تنفسی یا سرماخوردگی ایجاد شود. سرما می‌تواند منجر به تورم شود و راه سینوس‌ها را مسدود کند.

چنین شرایطی منجر به عفونت سینوسی خواهد شد. آلرژی از دیگر مواردی است که می‌تواند منجر به سینوزیت شود؛ زیرا، در این حالت تورم و افزایش مخاط وجود دارد.

سایر شرایط احتمالی که منجر به سینوزیت می‌شود شامل موارد زیر است:

نحوه تشخیص سینوزیت در کودکان چگونه است؟

زمانی که به دلیل ایجاد چنین علائمی در کودک خود به پزشک مراجعه می‌کنید، در خصوص علائم و سابقه سلامتی کودک‌تان سوال خواهد کرد.

سپس معاینات فیزیکی را برای او انجام می‌دهد. در ادامه ممکن است چنین آزمایشاتی برای کودک در نظر گرفته شود:

اشعه ایکس

بررسی سینوس با کمک اشعه ایکس به تشخیص این بیماری در کودکان کمک می‌کند.

سی تی اسکن

سی تی اسکن تصاویر دقیق‌تری از هر قسمت از بدن نشان می‌دهد و در صورت نیاز برای بررسی دقیق‌تر، از این روش تشخیصی استفاده می‌کنند.

کشت از سینوس‌ها

ممکن است نمونه ترشحاتی از بینی گرفته شود. وجود هرگونه باکتری یا میکروب در این نمونه‌گیر‌ی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سینوزیت در کودکان چگونه درمان می‌شوند؟

درمان بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی فرزند شما خواهد داشت. همچنین سن کودک نیز از سوی پزشک در نظر گرفته می‌شود.

روش درمانی برای سینوزیت حاد

گاهی سینوزیت حاد خودبه‌خود درمان می‌شود. در غیر این صورت، پزشک چنین راهکار درمانی را برای کودک در نظر خواهد گرفت:

آنتی بیوتیک‌ها

اگر سینوس کودک آلوده به باکتری باشد، آنتی بیوتیک برای از بردن باکتری تجویز خواهد شد. در صورتی که علائم فرزند شما پس از ۳ تا ۵ روز بهبود پیدا نکرد، آنتی بیوتیک دیگری برای کودک در نظر گرفته خواهد شد.

داروهای آلرژی

برای سینوس ناشی از آلرژی، آنتی هیستامین‌ها و سایر داروهای آلرژی می‌تواند در کاهش تورم موثر عمل کند.

سینوزیت مزمن

درمانی که برای سینوزیت مزمن در کودکان در نظر گرفته می‌شود، شامل موارد زیر است:

• ارجاع به متخصص گوش و حلق و بینی
  • تجویز آنتی بیوتیک در صورت وجود باکتری
  • اسپری یا قطره بینی کورتیکواستروئیدی
  • داروهای دیگر از جمله اسپری‌های بینی، آنتی هیستامین‌ها، اسپری یا قطره‌های نمکی، پاک کننده‌های مخاط و…
  • انجام ایمونوتراپی
درمان سینوزیت در کودکان

مراقبت‌هایی که باید در منزل انجام دهید

علاوه بر درمان‌هایی که پزشک برای کودک شما در نظر می‌گیرد، نیاز به مراقبت‌هایی در منزل خواهد بود که این موارد به شرح زیر است:

مایعات

هر یک الی دو ساعت باید آب و آبمیوه به کودک خود بدهید. مصرف مایعات این امکان را به مخاط می‌دهد تا راحت‌تر تخلیه شوند و از کم آبی بدن نیز جلوگیری خواهد شد.

شستشو با نمک

شستشو با نمک به مرطوب نگه داشتن سینوس و بینی کمک می‌کند.

کمپرس گرم

یک حوله گرم و مرطوب را روی بینی، گونه و چشم‌های کودک خود قرار دهید تا به تسکین درد صورت کمک کند.