رفلاکس معده در کودکان

رفلاکس معده در کودکان یک اختلال گوارشی و یکی از بیماری‌های شایع در نوزادان و کودکان است که به‌صورت برگشت شیر به دهان و استفراغ تظاهر پیدا می‌کند.

عضلات و زاویۀ محل اتصال مری به معده، به گونه‌ایست که از بازگشت محتویات معده به مری و سپس به دهان جلوگیری می‌کند. به علت عدم رشد کافی این عضلات در دوران نوزادی، بسیاری از نوزادان پس از خوردن شیر، مقداری از شیر را به دهان خود بازمی‌گردانند.

در گذر زمان و تکامل رشد، این برگشت کاهش یافته و در بیشتر مواقع تا سه ماهگی کاملاً برطرف می‌شود. به همین خاطر رفلاکس معده تا سه ماهگی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد؛ اما در صورت ادامۀ این روند باید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

ساختار گوارش

ساختار سیستم گوارش به گونه‌ایست که مانع از بازگشت غذا به مری در حالت طبیعی می‌شود. عواملی که عامل مانع پیدایش رفلاکس معده می‌گردد را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

طول مری داخل شکم

طول مری داخل شکم در کودکان زیر دو سال باید حدود ۳ تا ۴ سانتی‌متر باشد. طول مری با رفلاکس رابط معکوس دارد. هرچه این طول کمتر باشد، رفلاکس شدیدتر خواهد بود.

زاویۀ اتصال مری به معده

این زاویه باید حدود ۱۵ درجه باشد. در برخی از کودکان، این زاویه ۹۰ درجه یا بیشتر است. با بیشتر شدن این زاویه، شدت رفلاکس نیز بیشتر خواهد بود.

قطر سوراخ محل گذر مری از دیافراگم

دیوارۀ این سوراخ باید با مری در تماس باشد، هرچه این سوراخ گشادتر باشد، احتمال بروز رفلاکس نیز بیشتر خواهد بود.

علائم رفلاکس معده در کودکان

• آروغ زدن
  • بی‌اشتها بودن کودک
  • دردهای شکمی
  • بهانه‌گیری‌های غذایی
  • استفراغ و حالت تهوع مکرر
  • سکسکه
  • احساس خفگی
  • سرماخوردگی و گلودرد مکرر
  • عفونت در گوش
  • احساس طعم ترش در دهان
  • از بین رفتن یا پوسیدگی مینای دندان
  • سوزش و درد قسمت فوقانی شکم و پشت جناق
  • عفونت ریه
  • سختی بلع
  • بی‌خوابی و بی‌قراری‌های مکرر شبانه

علائم ثانویه ریفلاکس معده

محتویات معده حاوی اسید معده و مواد بلعیده شده (شامل شیر در نوزادی و مواد غذایی در کودکان بزرگ‌تر) است. مخاط (لایه داخلی) مری و حلق در مقابل اسید معده نامقاوم است؛ لذا، اسید معده آسیب‌های جدی به این لایه‌ها وارد می‌کند و علائم زیر ایجاد می‌شود:

• سوختگی مخاط مری با اسید معده، منجر به سوزش و حتی درد در قسمت فوقانی شکم و پشت جناغ سینه می‌شود. این علائم در کودکان شیرخوار همراه با بی‌قراری‌های شبانه یا هنگام خواب است، همچنین کودک به‌طور مداوم به‌سمت راست و چپ می‌غلتد. کودکان بزرگ‌تر که قادر به صحبت کردن هستند، از سوزش پشت جناغ شاکی‌اند.
  • ترشحات معده با ورود به سینوس‌های کنار حلق باعث التهاب آنها، یعنی سینوزیت می‌شود و علائمی همچون ترشحات حلق را به‌همراه دارد، که گاه به‌صورت خلط خود را نشان می‌دهد.
  • سرفه‌های شبانه به‌دلیل ورود اسید معده و ترشحات به نای و نایچه‌های تنفسی است.
  • بدبو شدن دهان ناشی از ترشحات حلق است.
  • عفونت ریه‌ها ناشی از ورود ترشحات معده به نای، برونش‌ها و نسوج ریه است.
  • به‌علت استفراغ‌های مکرر و عدم بهره‌مندی بدن از مواد غذایی بلعیده شده، کودک دچار کاهش وزن می‌شود و رشد جسمی او تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. این یک علامت هشدار دهنده است و بایستی هرچه سریع‌تر به فوق تخصص جراحی اطفال مراجعه نمود.
  • بی‌خوابی و بی‌قراری‌های مکرر شبانه علاوه بر ناراحتی کودک، موجب بی‌خوابی والدین نیز می‌شود. این علامت هشداردهنده است و می‌بایست به فوق تخصص گوارش اطفال یا فوق تخصص جراحی اطفال مراجعه نمود.
  • سختی بلع ناشی از سوختگی شدید انتهای مری بر اثر تماس با اسید معده، از بین رفتن سلول‌های مخاطی، تشکیل زخم و سپس تنگی نفس که علامت جدی است و می‌بایست به فوق تخصص جراحی اطفال مراجعه نمود.

روش تشخیص

پزشک در وهلۀ اول بر اساس علائمی که توسط والدین بیمار توصیف شده، تشخیص اولیه را می‌دهد. اما برای قطعی شدن تشخیص می‌توان از آزمایشاتی مانند سونوگرافی، اشعۀ ایکس، رادیوگرافی، آندوسکوپی و PH استفاده نمود.

اهمیت بیماری

نوزادان و کودکان دچار ریفلاکس معده را باید به‌موقع تشخیص داد تا با شروع درمان از پیدایش عوارض جلوگیری کرد. همانطور که اشاره شد، عوارض این بیماری در صورت عدم تشخیص، عدم شروع درمان‌های حمایتی و پیشگیرانه ممکن است منجر به عوارض برگشت ناپذیر، موجب آزار کودک، زحمت و هزینه برای والدین شود.

درمان رفلاکس معده در کودکان

درمان شامل دو مرحله خواهد شد:

• درمان دارویی
  • درمان جراحی

درمان دارویی

پزشک در ابتدا با درمان‌های دارویی شروع خواهد کرد. با این روش می‌توان حدود ۸۰ درصد رفلاکس معده در کودکان را درمان کرده و از آسیب‌ها و عوارض جدی جلوگیری کرد. درمان می‌تواند با برخی از آنتی‌اسیدها یا مسدودکننده‌های اسید انجام شده که حتماً باید با تجویز پزشک استفاده شود.

درمان جراحی

در صورت عدم درمان بیمار با دارو و باقی ماندن علائمی مانند استفراغ، بی‌قراری، سرفه و ترشحات حلق یا بروز عوارض جدی همچون کاهش وزن یا سخت شدن بلع به معنی نیاز درمان به روش جراحی است.

در روش جراحی، اصلاح ساختاری گوارش صورت می‌گیرد. جراح اطفال با تنگ کردن سوراخ محل گذر مری در دیافراگم، اصلاح زاویۀ بین مری و معده و همچنین طولانی کردن مری زیر دیافراگم، درمان نهایی رفلاکس معده را انجام می‌دهد. با این روش تمامی علائم بیماری از بین خواهد رفت و بیمار به زندگی عادی خود بازمی‌گردد.

درمان‌های خانگی

در کنار درمان‌های ذکر شده، برای کاهش رفلاکس، پزشک به احتمال زیاد چند روش درمانی خانگی را تجویز خواهد کرد که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود:

• نگهداشتن پشت کودک به‌صورت عمودی بعد از غذا
  • دور نگه داشتن نوزاد از دود دخانیات
  • دادن وعده‌های غذایی کوچک‌ و افزایش تعداد آنها
  • آروغ گرفتن نوزاد بعد از خوردن وعده‌های غذایی
  • غلیظ کردن شیر مادر یا شیر خشک یا غلات مخصوص نوزاد
  • حذف کردن شیر گاو در صورت تغذیه با شیر مادر
  • استفاده از شیرخشک‌های ضدحساسیت در صورت تغذیه با شیرخشک

تغذیه برای کودکان مبتلا به رفلاکس معده

برخی از محصولات غذایی از جمله لبنيات، گلوتن و گندم، می‌تواند این حالت را تشدید کرده و موجب برگشت شدیدتر مواد غذایی به داخل مری شود. اين نوع غذاها را از برنامه غذايی کودک حذف کنيد. حتی باید مادر نیز در دوران شیردهی نیز از مصرف این خوراکی‌ها خودداری کند. به‌علاوه تا جایی که ممکن است از مواد غذایی زیر برای کودکان خود پرهیز کنید:

• شکلات
  • قهوه
  • غذاهای سرخ کرده یا تند و پُر از ادویه
  • مواد غذایی اسید
  • مواد غذایی مایع مانند آش و سوپ

در نظر داشته باشید که از خوراندن غذا به کودکان، ۲ تا ۳ ساعت پیش از خواب جداً خودداری کنید. رژیم غذایی کودک مبتلا به رفلاکس معده باید بسیار متعادل بوده و سرشار از میوه‌جات و سبزیجات باشد.